Spring naar inhoud

Aan de oever van de Lek bij Schoonhoven

september 25, 2019
It’s been a while since I worked outside. We live in Schoonhoven, a small village near the river De Lek. I sat down there to observe the natural colours and contrasts. I was quite obsessed by those so made a black and white picture during the painting to check the lights and darks. That was a good idea! It was not that easy to complete the painting on this spot, so I retouched it in my studio the next day.
Ik heb na lange tijd weer eens de veldezel buiten gezet om ter plekke wat te maken. Buiten maak ik tegenwoordig alleen tekeningen en foto’s. Maar nu had ik olieverf meegenomen.
De locatie is vlakbij ons huis. Ik maak vrijwel dagelijks avondwandelingen. Meestal loop ik dan door de stad, maar als ik de meditatieve sferen wil opzoeken wandel ik de stad uit, naar de oevers van de Lek. De overkant wordt ’s avonds mooi warm beschenen in de zomer. Nu was ik er ’s ochtends en had ik tegenlicht, één van m’n favoriete lichteffecten.
Het viel niet mee om alles op het doekje te krijgen. Ik ben gewend om een paar dagen aan een schilderijtje te werken. Nu moest het in een ochtend. Ik was er aanvankelijk vooral om de natuurlijke kleureffecten weer eens te observeren. Maar die fascinatie dreigde me te doen verdwalen; kleuren mengen kost tijd en aandacht. Er moet ook nog vormgegeven worden in die organische samenstelling van bomen, gras, struiken en bewegend water. Ik kwam op het idee om tijdens het werken een zwart-wit foto van m’n schilderij te maken. Zo kon ik naar de toonwaarden en compositie kijken zonder me af te laten leiden door de kleuren. Ik zag dat de waterrand aan de overkant niet strak was in m’n schilderij. Wel bleek de donkere toon van de populieren en het kerkje prima te werken. Ik zag het ook zo vanaf de dijk, maar ik vond het wat hard voor een bomenpartij in de achtergrond. Goed te zien dat het toch werkte.
Tijdens het zoeken naar de juiste kleur werden de tinten een beetje troebel. Ik wil de precieze kleur mengen, maar ook de kleuren zo tegen elkaar af zetten dat ze gaan werken: Warme lucht boven de horizon, koelere en donkerdere spiegeling in het water. Het licht op de bomen warmer dan de schaduwen, maar koeler dan de voorgrond. Hoe meer je zoiets durft aan te zetten, hoe beter het werkt. Om dat goed te onderzoeken heb ik het doekje de volgende dag op m’n ezel in m’n atelier gezet. Daar heb ik de lucht “opgeschoond” en het water strak getrokken en de bomen nog eens aangezet.

From → Uncategorized

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: