Skip to content

Deventer

juli 23, 2017

Deze twee werken heb ik in Deventer gemaakt ivm een tentoonstelling bij Galerie Visee komende herfst.

Na mijn academietijd had ik twee jaar een bijbaantje als koffiejongetje op de trein. Ik was ingezet op het traject Den Haag – Deventer. Je kreeg een kar mee vol met koffie, thee, bier, wijn en versnaperingen en een sleutelbos waarmee je alle ruimtes van de trein kon betreden. Zo ook de machinistenruimte. De trein naar Deventer was altijd van het type koploper (mooiste model van alle rijdende treinen wat mij betreft). Hierin zit de machinist hoog in de kop, boven de ruimte van de passagiers. Inmiddels hebben de NS de doorgangen tussen de treinstellen afgesloten, maar ik liep tijdens de diensten nog naar het volgende treinstel door smalle stalen gangetjes. In de winter waren deze gangetjes ijskoud. Als ik de hele trein doorgelopen was dan ging ik in de achterste machinistenruimte zitten. Ik vergeet nooit meer dat ik daar op een winterochtend zat terwijl de zon opkwam en ik over het besneeuwde landschap uitkeek. In de verte reetjes die het spoor overstaken en uiteindelijk de spoorbrug over de Gelderse IJssel bij Deventer.

Het was nu dus niet moeilijk om mijn onderwerpen te zoeken bij Deventer.

From → Uncategorized

Geef een reactie

Geef een reactie

