Skip to content

Zwitserland

december 31, 2016

Deze lente werd ik door vrienden uitgenodigd om eens iets te maken bij hun vakantie adres in Zwitserland. We huurden bij hen in de buurt een huis met uitzicht op de Blenio Vallei. In het dal ligt een heuveltje dat zich alleen in de ochtend goed liet zien. ´s Middags stond de zon er zo op, dat de contouren en rondingen niet goed zichtbaar waren waardoor het heuveltje oploste in alle groen van het dal. Het groen bestond vooral uit kastanjebomen die deze week (laatste week van april) net uit begonnen te groeien. Met een verrekijker waren er enkele woningen te zien, maar als je vanaf het terras over het dal tuurde vielen die niet op en zag je alleen de buitenproportioneel grote bergen met witte sneeuwtoppen en de kastanjes die ’s ochtends mooie lange koele schaduwen wierpen op de glooiende oppervlakten. Het was niet makkelijk om hier een aquarel van te maken. Ik heb er daarna in mijn atelier nog de nodige dingen aan gedaan. Ik ben gewend om architectuur te schilderen. Die biedt veel houvast met doorlopende lijnen en ritmes in gevels en vensters. In de bergen miste ik die houvast. Na wat doorploeteren beet ik me vast in de kastanjebomen met de lange schaduwen en het atmosferisch perspektief van de bergen. Ik vond het mooi om me op het kleine heuveltje te richten. Van de enorme bergen eromheen heb ik alleen de onderkant weergegeven. Die zijn zo groot dat ze in een compositie uit verhouding zou vallen. De vallei is me heel dierbaar geworden. Het was er alle dagen windstil en het uitzicht is zo weids dat er overal iets verandert door de wolken en schaduwen. Dit had een heel rustgevend en verfrissend effect.

Blenio Vallei
Aquarel
30 x 60titus_meeuws_blenniovalleiverst

From → Uncategorized

Geef een reactie

Geef een reactie

