Skip to content

Amsterdam

februari 5, 2012

Toen ik 16 was wilde ik altijd naar Amsterdam. Ik dacht dat ik er zou gaan wonen in de toekomst, als kunstenaar ergens in het centrum. Vanaf het moment dat ik in Den Haag woonde, veranderde mijn kijk op Amsterdam ogenblikkelijk. Ik vond Amsterdam te mooi, te perfect. Ieder mooi hoekje of steegje dat ik bewonderde werd eveneens bewonderd door een malloot die met camera achter of voor me stond. Bovendien leek het me een podium voor meisjes die hun haar wasten zonder shampoo, jongens die iedere zaterdagmiddag schrijver werden in het Vondelpark en groepen jongeren die saampjes een politieke dwarse mening hadden. (Toen ik deze gedachten had studeerde ik net, ik was 20 denk ik).
Den Haag vind ik niet altijd mooi. Ik schilder er echter toch iedere dag en ik ontdek daarom plekken die ik alleen op bepaalde momenten van de dag mooi vind. Dat maakt een ‘schoonheids-ervaring’ intiemer en persoonlijker.

De afgelopen week ben ik toch eens in Amsterdam gaan doen, wat ik al zo lang in Den Haag doe; een hoog gebouw beklimmen en het uitzicht tekenen. Het uitzicht was verbluffend. De schoonheid leek dan misschien universeel te zijn, maar die was daardoor ook vrij snel in een verfschets te pakken. Het ritme van de architectuur was perfect, nergens zag ik lelijke gaten met opgedrongen nieuwbouw, die maar geen vrienden kan maken met de oude gebouwen om zich heen.
Ik heb schetsen en foto’s gemaakt om in mijn atelier aan verder te werken. De schetsen maakte ik met acryl. Die droogt snel, maar ik vind het erg beroerd werken. De verf is al droog als je er naar kijkt en de substantie is niet zo smeuiig als die van olieverf. Een voordeel is wel dat je meerdere schetsen opgestapeld mee naar huis kunt nemen, omdat het meteen droog is.  Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar olieverf of aquarel.

Hieronder heb ik twee acrylschetsen op karton toegevoegd. De eerste is gemaakt vanaf de OBA (Openbare Bibliotheek) waar ik aanvankelijk weggestuurd werd, maar na overleg mocht ik een etage hoger doorwerken met toestemming van de beveiliging. De tweede maakte ik vanaf De Zilveren Toren naast CS.

From → Uncategorized

3 reacties
  1. Kijk Titus, dan kan ik helemaal volgen! Ik vind deze schetsen al mooi. Wat moeten de uiteindelijke schilderijen dan weer prachtig worden. Je tovert hier wederom met het licht.

  2. enne…. verstandig van die beveiliging. Vast geen aanhangers van die blonde man uit Venlo!

Geef een reactie

