Skip to content

Sint Bavo

november 20, 2011

Ik las onlangs dat de kathedralenbouwers vrijwel nooit het eindresultaat van hun bouwproces konden aanschouwen. Daarvoor vroeg het bouwwerk te veel tijd.

Toen ik aan dit doek werkte stond ik versteld van de opmerkelijke verhouding tussen de St Bavo en de ‘huisjes’ er omheen. Zoiets merk je blijkbaar makkelijker op als je de stad (Haarlem) van bovenaf aanschouwt. De St Bavo werkt zich als een bunker van steen omhoog tussen de prachtige panden die bijna iets van bonbons krijgen in de aanwezigheid van die reus.

Dit doek was een worsteling. Ik heb niet zoveel met dit middaglicht. Ik ben daarom nog eens op een heldere avond naar deze locatie (La Place van de Haarlemse V en D) terug gegaan. Maar je zult het net zien; wolken dreven voor de zon en tot overmaat van ramp bleek de V en D in de steigers te staan zodat je haast geen uitzicht op de St Bavo had.

Ik heb me dus door dat middaglicht heen gewerkt en ik ontdekte dat hier toch ook mogelijkheden in zitten om tot eenheid, ruimte en sfeer te komen.

De St Bavo heeft nu m’n hart gestolen. Als de steigers van de V en D verdwenen zijn zal ik terugkomen om het uitzicht met verschillende lichteffecten vast te leggen.

Dit doek hangt vanaf vandaag in Galerie Annee in de tentoonstelling ‘REALISME’.

From → Uncategorized

Geef een reactie

Geef een reactie

